Dzień koszuli - czyli w co się ubierać na rozmowę biznesową

Karolina Latus , 13 Styczeń 2018
Dzień koszuli - czyli w co się ubierać na rozmowę biznesową

Międzynarodowy Dzień Koszuli to idealna okazja, aby porozmawiać na temat stosownego ubioru na spotkania, w tym również na rozmowy kwalifikacyjne.

 

„Karola, jak ja mam się ubrać na rozmowę w sprawie pracy?!”. 

Jest to zdecydowanie jedno z częściej zadawanych mi pytań.

Odpowiedź zawsze brzmi tak samo – TO ZALEŻY. 

 

Nie ma jednej idealnej odpowiedzi. Tak jak w życiu, wszystko zależy od okoliczności, jak i od tego, co chcemy osiągnąć danym ubiorem oraz jacy my jesteśmy. Pytając mnie o to, oczekujecie jednej odpowiedzi, a ja zwyczajnie nie nie mogę wypowiadać się za wszystkich rekruterów na świecie, którzy nie są robotami i nie działają według jednego wyznaczonego schematu.

 

Zapytałam kilku specjalistów z różnych branż, na co zwracają uwagę względem ubioru. Zebrałam również kilka moich spostrzeżeń i mam nadzieję, że pomoże to rozwiać wszelkie wątpliwości na ten temat.

  • Niezależnie od branży zawsze sprawdza się schludność i czystość (nie jest to wcale aż tak oczywiste ). 

Jeśli jesteś z branży, w której niezależnie od tego jak wyglądasz lub pachniesz, wiesz, że dostaniesz pracę i generalnie Ci to zwisa... cóż, szanuję.

 

  • Sam najlepiej wiesz, w jakiej branży pracujesz i jaka jest jej specyfika. Poświęć chwilę na refleksję i wszystko stanie się jasne.

Jeśli aplikujesz do banku na wyższe stanowisko, logicznym jest, że business casual nie przejdzie. Inaczej możesz się ubrać do agencji pracy na rozmowę, inaczej do docelowego pracodawcy. Agencja w mniejszym stopniu zwraca uwagę na Twój ubiór, natomiast znając klienta, może i nawet powinna zwrócić uwagę, jeśli coś będzie do poprawy. Nie fochaj się wtedy Przyjmij uwagę z pokorą i jeśli nie jest sprzeczna z Twoją osobą - zastosuj.

 

  • W komentarzu pod jednym postem padło pytanie, "co jeśli pada deszcz i wpadniemy na rozmowę z przemoczonymi lub nawet ubłoconymi spodniami?"

 

Jeśli o mnie chodzi, to ubiór jest dość ważnym elementem. Nie jestem w stanie jednoznacznie odpowiedzieć Wam na to pytanie. Różne osoby mogą różnie zareagować. Dla mnie nie ma to większego znaczenia. Wiem jednak, że w niektórych branżach i na niektórych stanowiskach może być to źle odebrane. Pozostaje Wam wtedy nosić zapasowy komplet ciuchów. Ewentualnie możecie wykazać się dużą dawką poczucia humoru i obrócić sytuację zabłoconych spodni w żart.

 

Poniżej prezentuję Wam trzy wybrane wypowiedzi naszych Partnerów:

 

"Jeśli o mnie chodzi, to ubiór jest dość ważnym elementem, na który zwracam uwagę podczas rekrutacji, ale nie najważniejszym. Najważniejsze są kompetencje miękkie, które gwarantują dobrą współpracę oraz umożliwią przeszkolenie pracownika w zakresie kompetencji twardych. Ubiór jest dopełnieniem. Większość rekrutujących uważa, że w przypadku kobiet w moim oku powinien być to klasyczny kostium, w jednolitych stonowanych kolorach, w przypadku mężczyzn podobnie klasyczny garnitur w jednolitym stonowanym kolorze. Do tego Panie Powinny założyć elegancką bluzkę również rezygnując z krzykliwych barw, a panowie koszulę i krawat. Pracując w call center wymogi takie nie są adekwatne. Ważne jest jednak, aby kandydat ubiorem wyrażał szacunek i zaangażowanie oraz poważne traktowanie pracy w firmie. Dlatego w zupełności wystarczy schludny wygląd, długie spodnie (nawet jeansy), koszula, czy czysty, schludny sweter. Ważne, żeby nie był to strój plażowy, krótkie spodenki lub podarte spodnie.

 

Jak ubranego kandydata/ki by Pani nie zatrudniła?

Jeśli chodzi o Kobiety powinny się wystrzegać bluzek z głębokim dekoltem, nadmiaru biżuterii czy zbyt krótkich spódniczek. Mężczyźni powinni wiedzieć, że źle widziane jest przychodzenie na rozmowę w koszulach z krótkim rękawem, dżinsach czy w jaskrawych strojach. Podejrzliwie patrzyłabym również na kobiety z mocnym makijażem. We wszystkich tych przypadkach najważniejszym jednak elementem byłyby umiejętności kandydata.

W przypadku, gdy są one na wysokim poziomie, jestem w stanie zaakceptować także ekstrawagancko ubranych kandydatów, chociaż na pewno w takim przypadku większą uwagę poświęciłabym obowiązującemu w naszej firmie regulaminowi lub zasadom. Osoba ubrana w wyzywający sposób może okazać się pracownikiem niepokornym, który może mieć większe trudności z dostosowaniem się do zasad pracy w firmie. W takim przypadku byłabym przygotowana na większą pracę z tą osobą."

 

Anna Hoch-Szymańska

Koordynator Call Center

 

 

"Ubiór osoby chcącej z nami współpracować jest sprawą drugorzędną. Nie przyznajemy dodatkowych punktów za białą koszulę i marynarkę. To samo w drugą stronę. Nie patrzymy krzywo na jeansy i trampki. Ważne, żeby ubranie byłe czyste, schludne i niewyzywające. Najważniejsze dla nas jest to, co dana osoba potrafi i czy potrafimy się dogadać."

 

Cudotwórnia Sp. z o. o. - branża eventowa.

Michał Kucharski i Piotr Rogosz (zarząd firmy)

 

 

"Zasadniczo możemy wyróżnić dwie kategorie osób, zatrudnianych w naszym przedsiębiorstwie. Pierwszą z nich i najliczniejszą są robotnicy fizyczni, operatorzy maszyn budowlanych, a także kierowcy. Są to przeważnie ludzie słabo sytuowani, niewykształceni, z różnych środowisk. W ich przypadku jedynym branym pod uwagę aspektem ubioru jest jego schludność i ogólna czystość, których brak może często sygnalizować problemy z alkoholem, co stanowi pewien sygnał alarmowy.

Drugą grupę pracowników naszej spółki stanowi kadra inżynierska oraz pracownicy administracyjni. Są to osoby, które realizują zadania związane z prowadzeniem procesu inwestycyjnego, a także zajmują się bieżącym organizowaniem funkcjonowania spółki. Osoby te z założenia współpracują z inwestorami, podwykonawcami, dostawcami, a także innymi instytucjami otoczenia budownictwa, czy biznesu. W ich przypadku zwracamy uwagę na świadomość zasad ubioru, doboru elementów i kolorów, ogólną prezencję kandydata, jednak nie jest to czynnik determinujący zatrudnienie.

Specyfika branży powoduje, że nie da się pracować w budownictwie i zachować przysłowiowe czyste buty, dlatego dużo ważniejsze jest dla nas zatrudnienie osób o wysokich kwalifikacjach, niż dobrze ubranych. Jednak z pewnością może to być dodatkowy atut, rozstrzygający w sytuacji stykowej."

BALGAZ Sp. z o. o. - branża robót inżynieryjnych, budownictwo.

Michał Bal - właściciel.

powrót