"Zaprowadzić Pana? Dziękuję, znam drogę." Dlaczego kandydat trzaska drzwiami wychodząc z rozmowy rekrutacyjnej?

19 Kwiecień 2018
"Zaprowadzić Pana? Dziękuję, znam drogę." Dlaczego kandydat trzaska drzwiami wychodząc z rozmowy rekrutacyjnej?

Trzask drzwiami. Właśnie to usłyszałeś po zakończeniu rozmowy rekrutacyjnej z kandydatem. Teraz siedzisz przy biurku i zastanawiasz się, czy trafiłeś już na słynną czarną listę rekruterów... 

 

 

Czym jest Candidate Experience?

“Doświadczenie kandydata” to suma wrażeń z całego procesu rekrutacyjnego od momentu aplikowania, poprzez komunikację w procesie rekrutacyjnym, rozmowę rekrutacyjną lub telefoniczną, aż po zakończenie tego procesu - zarówno negatywne, jak i pozytywne.

 

Jakie plusy niesie ze sobą pozytywny Candidate Experience?

To się po prostu opłaca. Dlaczego? Negatywne doświadczenia kandydatów w procesach rekrutacyjnych mogą nieść za sobą takie konsekwencje jak:

 

  • kandydaci nie zdecydują się na ponowne aplikowanie do firmy,
  • kandydaci mogą dzielić się negatywnymi wrażeniami ze znajomymi, z rodziną, z osobami w branży, tym samym nie będą rekomendować innym pracy w naszej firmie.
  • kandydaci mogą dzielić się opinią w social mediach. Narażasz się na kryzys wizerunkowy, na dużą skalę.

 

Ma na to wpływ między innymi:

 

  • brak informacji o zakończonej rekrutacji,
  • brak informacji o powodach nie przyjęcia do pracy,
  • brak komunikacji w trakcie rekrutacji,
  • zbyt długi, przeciągający się proces rekrutacji.

 

Tak proste na pozór  rzeczy mogą zapoczątkować pożar, który będziesz musiał ugasić.

 

Ile kosztuje Cię negatywny Candidate Experience?

Przede wszystkim jest to poważna rysa na wizerunku firmy. Zmniejszasz szansę na otrzymanie CV od wartościowego kandydata. Musisz liczyć się z rosnącymi kosztami rekrutacji na poczet większej ilości ogłoszeń i czasu poświęconego na poszukiwanie pracowników. Więcej budżetu będziesz musiał przeznaczać także na kampanie rekrutacyjne lub zatrudnienie zewnętrznej agencji.

 

Negatywne wrażenie przenosi się również na produkty, czy usługi firmy. Kandydat jest mniej skłonny zostać klientem, gdy wiąże z nią negatywne doświadczenia.

 

O czym należy pamiętać podczas procesu rekrutacji?

 
  • Stawiaj w ogłoszeniach na szczerość. Koloryzowanie to prosta droga do utraty kandydata. Umieszczaj widełki płacowe. Ustal wartości firmy i właśnie o nich staraj się pisać.
  • Szanuj czas kandydata. Nie pozwól, aby CV przez tydzień leżało na biurku i czekało na zapoznanie się z nim przez odpowiednią osobę. Dobry pracownik jest na rynku kilka godzin lub dni. Skontaktuj się z nim od razu: zadzwoń, napisz, wprowadź “relacyjną automatyzację”
  • Informuj na bieżąco. Powiadom kandydata o: etapach rekrutacji w firmie, o jego przyjęciu i odrzuceniu. Podaj mu powody, dla których jego kandydatura została odrzucona.
  • Dbaj o język komunikacji z kandydatem. Używaj odpowiednich zwrotów grzecznościowych. Pamiętaj: “to, że ktoś mówi do Ciebie na Ty, nie oznacza, że Cię nie szanuję i na odwrót.” Zastanów się nad skorzystaniem z autorespondera, o ile dobrze zaplanujesz komunikat zwrotny.

 

"Zaprowadzić Pana? Dziękuję, znam drogę." Jak zachęcić kandydatów do przyjścia na rozmowę rekrutacyjną?

Aplikowałem do firmy. W odpowiedzi otrzymałem mail z wiadomością wideo od rekrutera oraz linkiem. W wiadomości tej, rekruter opisuje jak wygląda proces rekrutacji i wyznacza termin ponownego kontaktu z jego strony. Zamieszczony w wiadomości link przekierowuje mnie do wirtualnego widoku biura firmy. Mam szansę zobaczyć salę, w której będzie odbywała się rozmowa.

 

Czujemy się swobodniej i naturalniej gdy coś jest nam znane. Czy jest to osoba, proces czy też pomieszczenie. Opisane wyżej działania pozwalają zmniejszyć odsetek osób, które nie przyjdą na rozmowę rekrutacyjną. Dodatkowo, innowacyjne podejście pozwala zachęcić do pracy talenty.

 

 

Ostatni etap, czyli proces zatrudnienia i wdrożenia przyjętego kandydata.

Ponad połowa pracowników, w przeciągu pierwszych 6 miesięcy pracy, uważa, że ich wrażenie o niej jest gorsze, niż było na etapie rekrutacji. Jeżeli minąłeś się z prawdą w ogłoszeniu, nie powinno być to dla Ciebie zaskoczeniem. Zadbaj o pracownika już na etapie onboardingu. Stwórz pozytywną atmosferę, zapewnij mu odpowiedni proces szkoleniowy, zadbaj o integrację z całym zespołem.

 

 

 

Koniecznie przeczytaj: 7 prostych kroków do dobrego Candidate Experience.

 
 

 

 

Michał Cal
Senior New Business Executive w Waywer. Posiada blisko 10-letnie doświadczenie we współpracy z działami HR. W ramach Waywer odpowiada m.in. za rozwój autorskiego narzędzia – platformy wideo wiadomości, która została uznana na Gali EBStars za najlepszą innowację w Employer Brandingu w 2017.

 

Karolina Latus

Znana również jako Krawcowa Rekrutacji. Od 8 lat z sukcesami prowadzi kreatywną agencję zatrudnienia CRAFTS w Polsce. Certyfikowany asesor, HR Business Partner, Trener i Coach. Mentor w programie „Mentoring Działania” na Uniwersytecie Warszawskim. Pomysłodawca i organizator konferencji "HR na Deser" oraz autorka programu "Mentoring Rekrutacyjny". Od niedawna prowadzi cykle Facebook Live pod nazwą "HR Talks with CRAFTS".

 

 

Redakcja i kontakt: Izabela Lesiewicz

Specjalista ds. Social Media i PR

 
powrót