Jak przeprowadzić skuteczny onboarding. 4 praktyczne rady.

Karolina Latus , 10 Maj 2018
Jak przeprowadzić skuteczny onboarding. 4 praktyczne rady.

Pamiętasz swój pierwszy dzień w nowej pracy? Każdy z nas to przeżył. Stres spowodowany niewiedzą i niepokój, ponieważ nikogo jeszcze nie znasz. Teraz wyobraź sobie sytuację, kiedy to Ty oprowadzasz nową osobę po firmie. Potrafisz ułatwić jej ten dzień? Zmniejszyć stres? Czy wiesz jakie informacje powinieneś przekazać, żeby mogła szybciej wdrożyć się w prace i finalnie nie uciekła z krzykiem następnego dnia? Zastanawiasz się już, jak wpasować ją w zgrany zespół, który tworzycie?

 

Właściwie przeprowadzony proces onboardingu to jedyny sposób, aby nowi pracownicy łatwo i szybko zintegrowali się z zespołem oraz skutecznie wykonywali swoje zadania.  Z myślą o tym przygotowałam podsumowanie kilku najważniejszych rad, które pomogły mi w rozwoju firmy.

 

Najważniejsze zasady efektywnego onboardingu.

 

#1 Akceptacja w zespole.

Praca z ludźmi, których nie lubimy, bądź nie znamy, potrafi być uciążliwa. Bez względu na to, czy będziesz potrzebował pomocy przy projekcie, czy też szukasz towarzystwa do kawy w przerwie od pracy, musisz wiedzieć, kto chętnie ją z Tobą wypije. Zawsze najtrudniej jest być nowym w “paczce”, która jest już zgrana.

 

Rada

Zadbaj o dobrą integrację zespołu. Zorganizuj wspólne wyjście. Zadbaj o welcome packi, które pozwolą utożsamić się z firmą. Przedstaw każdego z członków zespołu nie tylko z imienia, nazwiska i stanowiska. Powiedz również kilka słów o każdej z osób, żeby nowy członek teamu miał punkty zaczepienia do rozmowy. Poczucie bycia częścią zespołu może zadecydować, czy pracownik zostanie w firmie na długie lata.


 

#2 Skuteczność.

Wyobraź sobie taką sytuację, kiedy razem ze swoim znajomym dostaliście pracę, jednak zupełnie inaczej odnajdujecie się na nowym stanowisku. Ty sobie radzisz, on niekoniecznie. Poczucie tego, w jakim stopniu udaje Wam się wypełniać swoje obowiązki ma bezpośredni wpływ na Wasze zadowolenie z pracy, zaangażowanie oraz poczucie wartości. Jeżeli odnajdziesz się w swojej pracy, z pewnością chętniej będziesz do niej przychodził.

 

Rada

Wsparcie ze strony innych pracowników, jak i kadry menedżerskiej, jest w tym przypadku kluczowe. Uprzedź zespół, że dołączy do nich nowa osoba. Zachęć ich do pomocy. Przygotuj niezbędne do pracy narzędzia oraz podręcznik pracownika, aby uniknąć kosztownych błędów. Wyznaczając konkretną osobę do nauczania nowego członka zespołu możesz zidentyfikować potencjalnego lidera wśród obecnych pracowników.

 

Przykładowy podręcznik pracownika:

http://www.valvesoftware.com/company/Valve_Handbook_LowRes.pdf

 

#3 Świadomość ról i obowiązków.

Dużo prościej jest rozpocząć pracę, kiedy jesteś świadomy tego, czego się od Ciebie oczekuje. Zrozumienie obowiązków służbowych oraz roli organizacyjnej zwiększa produktywność pracownika, tym samym jego zadowolenie oraz zaangażowanie.

 

Rada

Już podczas rozmowy rekrutacyjnej przedstaw kandydatowi realne oczekiwania firmy oraz dokładną listę obowiązków, które będą w jego zakresie pracy.


 

#4 Znajomość kultury organizacyjnej.

Kiedy wyjeżdżasz w daleką podróż poza dobrze Ci znaną Europę, pierwsze co robisz, to szukasz informacji o kraju i jego kulturze. Tak samo jest z firmą. Wartości, cele, role, normy i ogólne środowisko organizacyjne firmy to wiedza, którą musi posiadać każdy pracownik, aby dostosować się do zasad tam panujących. Wpływa to przede wszystkim na akceptację przez innych pracowników oraz na realizację zadań.

 

Rada

Jeżeli we wtorki macie w biurze “dzień dresa”, koniecznie powiedz o tym nowemu pracownikowi. Przedstaw mu również wartości, które wyznajecie i z którymi się utożsamiacie, możesz to zrobić już na poziomie procesu rekrutacji.


 

Zalety odpowiedniego wdrożenia pracownika.

Jak widzisz, onboarding jest tak naprawdę integralną częścią procesu rekrutacji, który nie kończy się na podpisaniu umowy. Praca z nastawieniem na realizację celu firmy oraz spełnienie potrzeb pracownika, pozwoli Ci utrzymać go firmie, tym samym zmniejszy koszt procesów rekrutacyjnych i szkoleń.

 

Powyższe zasady pomogły mi zwiększyć skuteczność moich rekrutacji i zdecydowanie podniosły zgranie mojego zespołu, jak również zespołów, które tworzę dla klientów. Pamiętaj, że onboarding zaczyna się już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej i jest równie ważny jak proces poszukiwania kandydata i selekcja.

 

Jeżeli znasz jakieś dodatkowe sposoby na skuteczny onboarding, napisz w komentarzu. Chętnie uwzględnie je w tekście i przede wszystkim zastosuję w biznesie!


 

Koniecznie przeczytaj: "Zaprowadzić Pana? Dziękuję, znam drogę." Dlaczego kandydat trzaska drzwiami wychodząc z rozmowy rekrutacyjnej?

 

 

 

 

 

 

 

Redakcja i kontakt: Izabela Lesiewicz

Specjalista ds. Social Media i PR

powrót