Co to jest metoda Z-FUKO-PZK i jak może poprawić komunikację w Twojej firmie?

Karolina Latus, 24 Lipiec 2018
Co to jest metoda Z-FUKO-PZK i jak może poprawić komunikację w Twojej firmie?

Umówiłeś się na spotkanie statusowe w piątek o 9:00 rano. Jednak notorycznie spóźniasz się do pracy, tak jak dzisiaj. Zaraz po przebudzeniu zaczynasz odczuwać pierwszy stres. W drodze do pracy, w pośpiechu, szukasz wytłumaczenia w głowie. A już na wejściu do budynku, prosi Cię o rozmowę Twój poirytowany współpracownik. Nie masz gdzie się ukryć, więc idziesz z nim w kierunku biura spodziewając się nagany. Wchodzicie razem do pomieszczenia i jedyne słowa, które słyszysz od niego, to: „Jest mi bardzo przykro, kiedy w pośpiechu żegnam się rano z rodziną, aby przyjść punktualnie na spotkanie z Tobą, jednak po raz kolejny zostaje ono przesunięte bez wcześniejszej informacji”. Jak odbierasz słowa Twojego współpracownika na temat Twoich notorycznych spóźnień? Czy jest to książkowa wypowiedź zwracająca uwagę na problem?

 

Czym jest metoda Z-FUKO-PZK?

 

W praktyce biznesu istnieje kilka skutecznych metod dawania informacji zwrotnej. Z-FUKO-PZK, zaraz po metodzie kanapki, jest jedną z najpopularniejszych, dostępnych  metod, która jest podstawą komunikacji wewnętrznej w firmie. Jej stosowanie podczas rozmowy umożliwia zachowanie zdrowej i przyjemnej atmosfery w jej trakcie.

 

 

Co oznaczają poszczególne wartości Z-FUKO-PZK?

 

Z – Zależy mi Jakie są Twoje intencje? Czyli powód, dla którego podejmujesz daną rozmowę.

 

F – Fakty Do jakiej sytuacji lub zdarzenia będzie odnosiła się Wasza rozmowa?

U – Uczucia Jakie uczucia, bądź emocje wywołuje w Tobie ta sytuacja?

K – Konsekwencje Jakie są konsekwencje Twoich uczuć, bądź emocji, które spowodował dany fakt?

O – OczekiwaniaJakie są Twoje oczekiwania, w związku z tą sytuacją?

 

P – Propozycja rozwiązania Jakie dostrzegasz rozwiązania tej sytuacji, dzięki którym nie dojdzie już do takiego zdarzenia?

Z – Zgoda Zapytaj rozmówcę, czy przystaje on na zaproponowane przez Ciebie rozwiązanie.

K – Krytykowany Zapytaj o potrzeby Twojego rozmówcy, które mogą mu pomóc w przyszłości, aby takie sytuacje nie miały już miejsca.

 

Prowadzenie rozmowy w taki sposób, aby odtworzyć powyższy szablon, pozwala na przedstawienie własnych argumentów i pomaga w zrozumieniu ich Twojemu rozmówcy, a wartości tworzą spójny ciąg przyczynowo skutkowy, którym wynikiem jest znalezienie satysfakcjonującego rozwiązania sytuacji.

 

 

Jak działa metoda Z-FUKO-PZK?

 

Cały proces prowadzenia rozmowy rozpoczynamy od kulturalnego zwrócenia uwagi na problem, następnie określenia naszych emocji oraz oczekiwań.  Efektem, jaki chcemy osiągnąć, jest rozwiązanie problemu, poprzez zaproponowanie naszych pomysłów i ustosunkowanie ich do rozmówcy. Gdy uzyskamy obopólną zgodę, przechodzimy do działania.

 

Pamiętaj, że w realiach pracy, nie zawsze będziesz w stanie zachować zimną krew, aby skutecznie zastosować tę praktykę. Jednak podążanie, podczas rozmowy, za tymi wartościami daje Ci dużą gwarancję, że Twój rozmówca poczuje się właściwie poinformowany o swoim nieodpowiednim zachowaniu, ale jednocześnie nie wyjdzie ze spotkania zły, bądź sfrustrowany. Dodatkowo osoba nie znająca elementów tej metody pozwala prowadzić się przez rozmowę zgodnie z założonym szablonem.

 

 

Jak prawidłowo zastosować metodę Z-FUKO-PZK w praktyce?

 

Mając szablon rozmowy, wystarczy do każdego z punktów dodać treść.

 

Przykład z pracy: Pracownik spóźniał się do pracy, pomimo ustalonego grafiku.

 

Szablon rozmowy, którą chcemy podjąć:

 

Z – Zależy mi Podejmuję rozmowę, ponieważ zależy mi na zatrudnianiu punktualnych pracowników i wydajnych pracowników.

 

F – Fakty Pracownik notorycznie spóźnia się do pracy, pomimo ustalonego wcześniej grafiku.

U – Uczucia Frustracja i złość.

K – Konsekwencje Inni pracownicy widzą Twoje notoryczne spóźnienia, co zmniejsza ich wydajność i daje powód do spóźniania się.

O – OczekiwaniaOczekuję, aby pracownik przychodził do pracy punktualnie, bądź uprzedzał o spóźnieniu minimum na godzinę przed rozpoczęciem pracy..

 

P – Propozycja rozwiązania Uprzedzanie o możliwym spóźnieniu w trakcie ustalania grafiku lub na godzinę przed rozpoczęciem pracy. Jeżeli problemem są dojazdy, sprawdzenie, czy nie mógłby jechać z innym pracownikiem, który przemierza tę trasę każdego dnia.

Z – Zgoda Zapytanie o wybór rozwiązania oraz zgodę rozmówcy.

K – Krytykowany Zapytanie o potrzeby rozmówcy, jak mogę mu pomóc, aby nie dochodziło do spóźnień.

 

Rozmowa w praktyce:

 

Z – Zależy mi „Zależy mi na współpracy z Tobą, ponieważ jesteś zaangażowany w swoją pracę i pełen energii do działania”.

 

F – Fakty „Fakty są jednak takie, że spóźniłeś się do pracy w poniedziałek oraz dzisiaj, mimo wspólnie ustalonego wcześniej grafiku”.

U – Uczucia  „Czuję się sfrustrowany Twoją postawą i jednocześnie zdenerwowany, ponieważ dajesz zły przykład innym pracownikom.

K – Konsekwencje  „Konsekwencje są takie, że nie mogę Ci w pełni ufać, a przez negatywną atmosferę towarzyszącą tej sytuacji, inni pracownicy opuszczają się w pracy”.

O – Oczekiwania „Oczekuję, że odrobisz ten czas po pracy i  że będziesz odpowiedzialnie podchodził do godzin pracy, dzięki czemu taka sytuacja nigdy więcej się nie powtórzy”.

 

P – Propozycja rozwiązania „Proponuję, że następnym razem, kiedy będziesz wiedział, że nie możesz przyjść punktualnie do pracy, oznaczysz to w grafiku lub daj znać przynajmniej godzinę wcześniej o spóźnieniu.

Z – Zgoda „Czy zgadzasz się na takie rozwiązanie?”

K – Krytykowany Co mogę zrobić, aby takie sytuacje nie pojawiały się w przyszłości?”

 

 

Dajcie znać, czy stosujecie tę metodę na co dzień i z jakimi wynikami się spotkaliście. :)

 

 

A jeżeli czujecie niedosyt w temacie komunikacji w firmie, to serdecznie zapraszam Was do zapoznania się z moim artykułem na blogu, pod nazwą: 7 trików, które usprawnią komunikację w Twojej firmie.

 

 

Specjalne podziękowania przesyłam Mateuszowi S., który zaproponował małą zmianę w artykule :)

 

 

 

Redakcja i kontakt: Izabela Lesiewicz

Specjalista ds. Social Media i PR

 
powrót